Dag 8/9/10: Thale - Lutherstadt Wittenberg - Beelitz

25 juli 2017 - Beelitz, Duitsland

Dag iedereen!

Sinds onze laatste blog hebben we alweer 305km aan onze tellers toegevoegd. Dag 8, de rit van Thale naar Bernburg, was de dag dat we met plezier afscheid hebben genomen van het Harz gebergte en over zijn gegaan naar plezierig vlak land. Dag 9, van Bernburg naar Lutherstadt-Wittenberg, was een lange rit van 120km. De dag begon goed met zon en een mooie rit langs de Elbe. Helaas begon het tijdens kilometer 88 te regenen, om vervolgens niet meer te stoppen voor de komende 24 uur. Daar bovenop kwam dat het hotel waarin we zouden overnachten een heel stuk van de route lag en was er geen mogelijkheid om in de buurt te eten. De enige mogelijkheid die we nog hadden was om pizza te bestellen. Hongerig dat we waren, waren we ontzettend blij toen ons eten arriveerde. Helaas werd deze goede stemming abrupt verbroken door de bevinding dat de pizza's ongesneden waren en we geen bestek tot onze beschikking hadden. We waren dus genoodzaakt om onze pizza's en salade op een manier te eten waarvoor je in een restaurant weg zou worden gestuurd.

Toen we vanochtend, dag 10, de gordijnen opensloegen, zagen we al dat het weer niet veel goeds voor ons in petto had. Door de stromende regen hebben we het eerste stuk van zo'n 35km naar Bad Belzig gereden. Als twee verzopen katten liepen we een authentiek Duits restaurant binnen voor de lunch, een spoor van blubber achter ons latend. Met frisse tegenzin keken we uit naar de andere 35 geplande kilometers van de dag. Dit liep helaas wat anders af. Vanwege de regen, lieten we onze GPS computers liever droog in onze tassen zitten en fietsten we op de bordjes. Helaas lopen er verschillende routes door Duitsland met identieke bordjes, en kwamen we er na een klein uurtje fietsen achter dat we totaal de verkeerde kant op gefietst waren. De enige mogelijkheid was om terug te fietsen naar waar we geluncht hadden en vanaf daar de route weer op te pakken. Deze grap heeft ons zo'n 20 extra kilometers opgeleverd voor de teller.

Aan het eind van de middag arriveerden we dan eindelijk in ons mooie pension in Beelitz. En de stemming is goed, aangezien we morgen in Berlijn zullen arriveren! Volgens ritueel ingesmeerd met zonnebrand, tijgerbalsem op de benen, bepanthen op de billen, nestocyl op de muggenbulten en brandnetelprikkels en vaseline op de lippen beginnen we dan aan de laatste 65 km.